© 2016 by W-Move Gent

W-Move is gesteund door diabetologie UZ Gent

6 tips voor een fitter leven

January 2, 2017

Een nieuw jaar, dus nieuwe kansen! Eigenlijk hoef je niet te wachten tot januari om hiermee te beginnen. Elk moment en elk uur van de dag kan jij deze keuze maken. Ik wil je helemaal niet overspoelen met tal van regeltjes, want ik geloof niet in regels. Wanneer mensen mij regels opleggen, dan voel ik me helemaal niet meer goed in mijn vel. Hieronder gewoon 6 tips die je op weg zullen helpen om de Fit For Life vol te houden. 

 

 

1. Vijf porties groenten en fruit per dag

 

Ze leveren weinig calorieën en bevatten de nodige vitamines en vezels. Eet dus dagelijks drie porties groenten en twee porties fruit. 

 

 

2. Drie keer sporten per week

 

Voor een runaholic als ik is 3x sporten per week helemaal geen extra moeite, maar ik besef dat dit niet voor iedereen even makkelijk is. Een halfuurtje per dag bewegen is al een goed begin. De trap in plaats van de lift nemen, je auto even verder parkeren, met de fiets naar het werk, een wandeling met de hond, ... allemaal kleine dingen die je heel makkelijk aan dat halfuurtje beging kunnen helpen. Naast cardio is het ook belangrijk om spierverstevigende oefeningen te doen. 

 

 3. Water

 

Zeker 1,5 tot 2 liter vocht hebben we per dag nodig om alle processen in ons lichaam goed te kunnen doen. Water regelt onze lichaamstemperatuur, transporteert voedingsstoffen en verwijdert afvalstoffen uit ons lichaam. 

 

4. Wees niet bang van vet 

 

Plantaardig vet heeft je lichaam nodig. Bepaalde vitamines zijn zonder vet niet oplosbaar. Dus minstens twee tot drie porties plantaardige vetten per dag zijn echt nodig voor je lichaam. Eet bijvoorbeeld twee keer per week vis, en verder kip en mager vlees, of een groentenburger, tahoe, tempeh of peulvruchten. Je kan bijvoorbeeld 1 koffielepel olijfolie of lijnzaadolie gebruiken in de bereiding van je maaltijd. Smeer een beetje boter op je brood of voeg een koffielepel gehakte noten toe aan je salade of yoghurt. 

 

5. Kies voor volkoren

 

Laat de witte, geraffineerde producten aan de kant, maar kies voor de volkorenvariant zoals volkoren brood, volkorenpasta en zilvervliesrijst. Volkorenproducten leveren meer vezels, vitaminen en mineralen. Voedingsvezels zorgen voor een goede spijsvertering en een voldaan gevoel na het eten. Je vindt vezels ook in groenten, fruit en peulvruchten. 

 

6. Eet minder suiker

 

Suiker werkt verslavend. Overal zit het in verstopt, dus je krijgt sowieso een pak meer suiker binnen dan je zelf denkt. Beperk de inname toegevoegde suiker door minder snoep, chocolade, zoet beleg, taart, koeken te eten en frisdrank te drinken.

7. Eet meer eitwitrijke producten

Eitwitten geven je lang een verzadigd gevoel. Ze bevatten aminozuren; de bouwstenen van ons lichaam. Eet ze elke dag in kleine porties, bij elke maaltijd. Je vindt ze in vlees, vis, eieren, bonen, noten en zaden. 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

I'm busy working on my blog posts. Watch this space!

Please reload

Uitgelichte berichten
Recente berichten

March 12, 2017

Please reload

Archief
Please reload

Zoeken op tags
Please reload

Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square